Ważniaki
Matematyka
Matematyka
Jesienna matematyka...
Jesienne drzewa
Jesienne drzewa
W pizzerii
W pizzerii
27 maja byliśmy na warsztatach kulinarnych w pizzerii Da Grasso. Było smakowicie...
Wielkanocne prace
Wielkanocne prace
Wielkanocne prace plastyczne...
Zabawy z cyfrą 5
Zabawy z cyfrą 5
Czytanie na dywanie
Czytanie na dywanie
Bajki czytała nam mama Natalki....
Dary jesieni
Dary jesieni
07.12.2021r. Wtorek
- W świecie dinozaurów – oglądanie ilustracji przedstawiających dinozaury, wypowiadania nazw dinozaurów z podziałem na sylaby i z klaskaniem: Pterodaktyl, Brontozaur, Diplodok.
- Słuchanie piosenki (You Tube) „Dinozaury z Juraparku – Dinozaury są wśród nas”
- Zabawa ruchowo naśladowcza przy piosence – dzieci chodzą na czwokaka a podczas refrenu chodzą na palcach i wyciągają szyję.
- Praca plastyczna
3 latki – kolorowanie dowolnego wydrukowanego dinozaura
4 latki – samodzielne rysowanie dinozaura
08.12.2021r. Środa
- Zabawa dydaktyczna PRAWDA czy FAŁSZ:
Dinozaury były duże. Dinozaury śpiewały piosenki, dinozaury chodziły do przedszkola, dinozaury żyły na wolności.
- Zabawa z wierszykiem – masażykiem
3 latki -
Dino - z opisem masowania
Ma pazury do drapania, (drapiemy plecy)
Silny ogon do machania, (przesuwamy ręką po plecach)
Wielką paszczę do łapania (podszczypujemy dłońmi plecy)
Dino robi: CHAP, CHAP, CHAP! (udajemy, że zjadamy dziecko)
4 latki -
DINOZAURY – z opisem masażu
Wielkie gady, chyba wiecie? (dociskamy plecy pięściami)
Królowały na tym świecie.
Ostre zęby i pazury, (podszczypujemy / drapiemy plecy)
Pochodziły z kredy, z jury…
Pterozaury latające (muskamy plecy rękami)
Plezjozaury pływające (dociśniętą pięść przesuwamy falistym ruchem)
Stegozaury ostre kolce (uciskamy plecy palcami)
A T-rex robił CHAP! (udajemy, że zjadamy dziecko)
Zauropody – ciężkie nogi (dociskamy plecy pięściami)
Triceratops miał trzy rogi (uciskamy 3 palcami)
Velociraptor szybko biegał (palce przebiegają szybko po plecach i głowie)
A T-rex robił CHAP! (udajemy, że zjadamy dziecko)
- Paca plastyczna
3 latki – samodzielnie rysuje trzy koła w kolejności od najmniejszego do największego
4 latki – samodzielnie rysuje pięć kół w kolejności od największego do najmniejszego i odwrotnie
09.12.2021r. Czwartek
- Omówienie wyglądu dowolnego dinozaura, ze zwróceniem uwagi na jego wielkość, kolor umaszczenia, ilość odnóży, zapamiętanie jego nazwy.
- Praca plastyczna „Dinozaur z rolki” - dziecko maluje rolkę po papierze toaletowym lub po ręczniku papierowym na kolor zielony lub brązowy.
3 latki – rodzic wycina dziecku z papieru kształt głowy, odnóży, ogona, a dziecko dokleja do pomalowanej rolki
4 latki – dziecko samodzielnie wycina narysowane przez rodzica odnóża, głowę, ogon i dokleja do pomalowanej rolki
- Zabawa matematyczna „Układamy rytmy” - przygotowujemy dla dziecka pocięte w paski kawałki papieru
3 laki – w dwóch kolorach
4 latki – w trzech kolorach
Następnie układamy przed dzieckiem paski np.: czerwony, niebieski, czerwony, niebieski – dziecko odtwarza podany wzór.
To samo powtarzają 4 latki z większą ilością kolorów. Kolory można dowolnie mieszać
03.12.2021r piątek
- Święto Górnika czyli Barbórka – rozmowa z dzieckiem o górnika, jego pracy oraz węgla
- Zabawa dydaktyczna KOLORY – rodzic mówi do dziecka zdanie wstawiając na początku dowolny kolor np.: CZERWONE jak.... NIEBIESKIE jak...
Dziecko wymienia przedmioty, zwierzęta, owoce na podany kolor.
- Praca plastyczna „Czarno czarne”
3 latki – maczają palec w czarnej farbie a następnie odciskając go na kartonie tworzą dowolne wzory
4 latki – maczają palec w czarnej farbie, rysują kształt bryły węgla
06.12.2021r. Poniedziałek
- Słuchanie piosenki „Mikołaj jedzie samochodem” (you tube) – omawianie z dzieckiem treści piosenki
- Zabawa matematyczna z przeliczaniem ( 3 latki w zakresie liczby 4, 4 latki w zakresie liczby 5) – rodzic układa przed dzieckiem na dwóch kupkach dowolnie podzieloną liczbę przedmiotów, dziecko przelicza i szacuje gdzie jest więcej a gdzie mniej
- Praca plastyczna CZAPKA MIKOŁAJA
- 3 latki – rodzic przygotowuje dziecku 3 elementy czapki Mikołaja które dziecko składa w całość i nakleja na kartonie
- 4 latki – rodzic rysuje dziecku na kartonie 3 elementy czapki Mikołaja, dziecko wycina je samodzielnie i przykleja na kartonie.
2.12.2012r. środa
1. Słuchanie wiersza M. Konopnickiej pt. "Stefek Burczymucha" odpowiadanie na pytania dotyczące wiersza:
- Jak miał na imię chłopiec?
- Czy chłopiec był odważny?
- Czego nie bał się chłopiec?
- Czego wystraszył się chłopiec?
2. Zabawa mimiczna z lustrem "Straszne miny" - dziecko stojąc przed lustrem robi różne miny np. ; groźna, zła, wesoła.
3. Praca plastyczna "Stworki" 3 latki i 4 latki- dziecko robi na połowie kartki robi kleksa z farby, następnie składa kartkę na pół odciskając tym samym farbę, do powstałego kleksa dorysowują ręce, nogi, oczy oraz co tylko chcą aby powstały wesołe stworki.
30.11.2021r. wtorek
- „Poznajemy i nazywany emocje” - rozmowa z dzieckiem dotycząca radości i smutku, co wywołuje w dziecku radość a co smutek
- Praca plastyczna
3 latki- dziecko odrysowuje od np. talerzyka kształt dwóch kół, w jednym rysuje minkę wesołą a w drugim smutną
4 latki – rysują na kartonie samodzielnie dwa koła w których rysują minkę wesołą i smutną
- Zabawa dydaktyczna „Powiedz to tak...” - dziecko powtarza po rodzicu zdania, najpierw w sposób smutny, następnie w sposób wesoły:
Lubię jeść lody.
Koty przyjemnie mruczą.
Soki owocowe są bardzo zdrowe.
Nie lubię być smutny/a.
Boję się ciemności.
01.12.2021r. środa
- Zapoznanie dzieci z figurą geometryczną KWADRAT, przeliczanie boków, pokazywanie na paluszkach cyfry 4
- Praca plastyczna
3 latki – dziecko z pomocą rodzica rysuje kwadrat oraz koloruje go w w dwóch dowolnych kolorach
4 latki – dziecko samodzielnie rysuje kwadrat oraz koloruje go w czterech dowolnych kolorach
- Zabawa poszukiwawcza- dziecko odszukuje w domu przedmioty które mają kształt kwadratu, dzielą jego nazwy na sylaby z klaskaniem.
Witamy serdecznie Mamusie i Tatusiów naszych dzieci!
Już niedługo najpiękniejsze święta, o których dzieci powinny pamiętać – Dzień Mamy - a za miesiąc Dzień Taty.
Od wielu lat organizowałyśmy te dwa święta w jedną uroczystość. W tym roku zrobimy to troszkę inaczej – rozdzielimy te święta.
Drodzy Rodzice - Kochamy Was bardzo i pamiętamy o Was. Żałujemy, że nie możemy się spotkać razem w przedszkolu – to są dla nas (i mamy nadzieję, ze i dla Was) zawsze
najpiękniejsze chwile, kiedy możemy w formie występu dzieci, podziękować Wam za Waszą troskę, wychowanie, mądrość i miłość, jaką dajecie swoim dzieciom.
Zatem już dziś przesyłamy najpiękniejsze życzenia dla wszystkich Mam, bo już niedługo Wasze święto! Prosimy Mamy w dniu święta o odtworzenie piosenki z linku (lub youtube).
- A dla Tatusiów również mamy piosenkę (poniżej) ale dopiero uczymy się. W dniu święta Taty prosimy o odtworzenie piosenki z linku (lub youtube). Przypomnimy Wam o tym, kochani Tatusiowie!
Poniżej linki do piosenek dla mamy i też dla taty:
- Dla mamy - „Kocham Cię tijamo, żetem” (wymowa - tijamo po włosku, żetem – po francusku – znaczenie: kocham Cię)
Piosenka :Kocham Cię” - tekst: (z wymową) – (Dzień Mamy 26.05. – środa)
- Usiądź mamo przy mnie blisko I posłuchaj tych słów,
Ty z pewnością wiesz to wszystko, Jednak powiem to znów.
ref.: Kocham Cię Tijamo, żetem
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
powt.
- Popatrz mamo w moje oczy Ujrzysz w nich miłość mą. Nawet bardzo późno w nocy Śpiewać będę Ci
ref.: Kocham Cię Tijamo, żetem
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
powt
- Dla taty – „Mój tata” (dzień Taty 23.06. środa) https://youtu.be/gf0NbCPJIrQ
Piosenka „Mój tata” - tekst
- Kto pomoże, kto przytuli, kto wciąż blisko jest, kto zawiąże sznurowadło, gdy rozwiąże się? Kto zabierze mnie na lody, kto mi kupi psa, kto kanapkę
najsmaczniejszą do przedszkola da?
Ref.: Ja i mój tata to super przyjaciele.
Gdy jesteśmy razem, jest raźniej i weselej.
Jak tylko potrzebuję, to tata obok jest.
X Przyjaciel to prawdziwy – na dobre i na złe.
- Gdy mi smutno i gdy czasem płakać mi się chce, tata weźmie na kolana i przytuli mnie. I tak pięknie opowiada, bajki czyta mi, a gdy obok mnie zasypia, mam cudowne
Ref.: Ja i mój tata…
- Tata uczy mnie, jak dobrze i jak pięknie żyć, jak odpowiedzialnym i jak dzielnym dzieckiem być. Więc mój tata to najlepszy, najwspanialszy wzór.
To kolega i przyjaciel – to jest tata mój!
Ref.: Ja i mój tata…
Wiersz Jadwigi Koczanowskiej „Mama i tata”:
Mama i Tata to świat mój cały,
Ciepły, bezpieczny, barwny wspaniały!
To dobre, czułe, pomocne ręce
I kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
Wakacje w górach, nad morzem, na wsi.
Loty huśtawką – prawie do słońca!
Oraz cierpliwość – co nie ma końca.
Kochana Mamo! Kochany Tato!
Chcę podziękować dzisiaj Wam za to
Że mnie kochacie, że o mnie dbacie
I wszystkie psoty mi wybaczacie.
Wychowawczynie grupy: Barbara Fajfer, Małgorzata Baranowska
PRACA ZDALNA W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
16.04.2021r.
zadania dla dzieci [.pdf, 112.48 kB]
15.04.2021r.
14.04.2021r.
zadania dla dzieci [.pdf, 145.26 kB]
13.04.2021r.
zadania dla dzieci [.pdf, 74.46 kB]
12.04.2021r.
09.04.2021r.
08.04.2021r.
zadania dla dzieci [.pdf, 106.38 kB]
07.04.2021r.
karta pracy 1 [.pdf, 33.51 kB]
06.04.2021r.
02.04.2021r.
01.04.0221r.
zadania dla dzieci [.pdf, 77.05 kB]
życzenia wielkanocne [.pdf, 110.55 kB]
31.03.2021r.
język angielski [.pdf, 360.13 kB]
zadania dla dzieci [.pdf, 76.37 kB]
30.03.2021r.
zabawy i ćwiczenia dla dzieci [.pdf, 233.41 kB]
29.03.2021r.
I.Słuchanie piosenki „Koszyczek dobrych życzeń” ( sł. I muz. Krystyna Gowik)
1.Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
A z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak,
Dziwi się biały baranek: „ O! Kto to wszystko będzie jadł?”
Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyka zjadł,
A to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na Święta dużo gości.
- Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
Lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł!?
Ref.: Mama, tata, …..
- Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
A mamy babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.
Ref.: Mama, tata, …..
*Ćwiczenia poranne: z piłeczką
-„Wysoko-nisko” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Na hasło Wysoko – stanie na palcach, ręce w górze z piłeczką
Na hasło Nisko – przysiad podparty, stukanie piłeczką o podłogę.
- Toczenie piłeczki wokół siebie w siadzie skrzyżnym – ze zmianą kierunku na hasło
- „Przeskocz piłeczkę” – przeskoki obunóż przez piłeczkę
- „Podrzuć i złap” – marsz po kole w rytmie 1,2,3,4, - podrzut i łapanie w dwie ręce
*Szukanie w internecie ciekawostek na temat tradycji wielkanocnych: pisanki, jajko, zajączek, palma
Praca z książką s.58-61 – słuchanie czytanego tekstu;
Dzieci 6-latki – głośne czytanie tekstów
- Odkrywanie litery f małej i F wielkiej – drukowanej i pisanej.
*Karta pracy ”Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia” s 67:
- opis obrazka, określanie pierwszych głosek w nazwach rysunków
- zaznaczanie litery f, F w wyrazach
- rysowanie po śladach i kolorowanie obrazków
*Karta pracy „Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia” s 66:
- rysowanie cebuli po śladzie bez odrywania kredki od kartki
* Karta pracy „Litery i liczby” cz.2. s.58-61 (6-latki)
- podział na sylaby far-by, liczenie sylab (2), liczenie głosek (5)
- kolorowanie w wyrazach na niebiesko liter f, F
- czytanie sylab, tekstu
- wodzenie palcem po literze, pisanie po śladach i samodzielnie
III. Zabawa plastyczna „Pisanki” – z wykorzystaniem różnych materiałów: farby, włóczka, kolorowy papier, mazaki, klej, pędzel, nożyczki oraz ugotowane na twardo jajka
- oklejanie, naklejanie, malowanie, kolorowanie - ozdabianie według wybranej techniki.
PRACA ZDALNA W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
30.06.2020r.(wtorek)
- „Papierowe paski” - dziecko tnie lub rozdziera gazetę na paski, następnie układa je w kolejności rosnącej oraz malejącej, układanie dowolnej kompozycji z pasków na dywanie
- „Mam zasady na odpady” - utrwalanie piosenki
Dla dzieci pięcioletnich: Głoskowanie i przeliczanie głosek w słowach (metal, plastik, papier, korek, butelka)
29.06.2020r. (poniedziałek)
- „Kopiujemy rysunki” - zabawa plastyczna, zadaniem dziecka jest przekalkowanie przez papier śniadaniowy, rysunków związanych z latem
- „Taniec z butelką” - zabawa ruchowa w parach, taniec z rodzicem, butelkę trzymamy głowami, brzuchami, kolanami.
Dla dzieci pięcioletnich: Echo rytmiczne” - powtarzanie rytmu wystukanego przez rodzica (np. uderzanie raz w butelkę, trzy razy o podłogę, dwa razy klaskanie)
26.06.2020r.(piątek)
- „Spacerujemy i obserwujemy” - spacer po najbliższej okolicy. Dziecko nazywa przedmioty z plastiku oraz z metalu które uda mu się zauważyć podczas spaceru.
- „Kolorowe kompozycje – zabawa manipulacyjna. Wykorzystanie plastikowych korków do układania różnorodnych kompozycji. Nazywanie swoich wytworów.
Dla dzieci pięcioletnich: „Pilnuj swojej gazety” - zabawa ruchowa z elementami skoku. Dziecko umieszcza między kolanami kartkę z gazety a następnie skacze do przodu po całej długości pokoju.
25.06.2020r.(czwartek)
- „Moja grzechotka” - wykonanie własnoręcznie instrumentu z wykorzystaniem metalowej puszki lub małej plastikowej butelki oraz ryżu, grochu lub kaszy. Ozdabiamy instrument wg własnego pomysłu
- „Śmieci precz” - zabawa ruchowa z elementami z elementami rzutu i celowania. Wykorzystanie zgniecionej gazety, kosza na śmieci. Zliczanie trafionych rzutów.
Dla dzieci pięcioletnich: „Zbieramy śmieci” - zabawa ruchowo naśladowcza. Dziecko szuka w domu niepotrzebnych przedmiotów i wrzuca je do kosza na śmieci.
24.06.2020r.(środa)
- „Mam zasady na odpady” - słuchanie piosenki. Swobodne improwizacje ruchowe do piosenki.
- „Omijamy butelki” - zabawa ruchowa. Wykorzystujemy kilka butelek i opaskę na oczy. Dziecko z zasłoniętymi oczami porusza się między butelkami, kierowane słowami rodzica
Dla dzieci pięcioletnich: Gimnastyka buzi i języka” - kląskanie, parskanie, dmuchanie w piórka, mycie językiem zębów górnych i dolnych.
23.06.2020r.(wtorek)
- „Rady na odpady” - bajka ekologiczna lub program dokumentalny dla dzieci (internet)
- „Dzieci segregują śmieci” praca plastyczna w oparciu o film „Rady na odpady”
Dla dzieci pięcioletnich” Co wiemy o śmieciach”zabawa słowna. Dziecko wymienia kolory pojemników na śmieci do których wrzucamy odpowiedni rodzaj śmieci (żółty, zielony, niebieski, brązowy)
22.06.2020r.(poniedziałek)
- „Kolorowy rytm” - układanie dowolnego rytmu z kolorowych kół wyciętych z kolorowych kartonów (10 elementów)
- „Śmieci” - zabawa kierowana, układamy dwa koła ze sznurków, umieszczamy w nich przedmiotów (książka, długopis, kartka papieru, torebka foliowa, butelka, puszka, dowolna zabawka). Segregacja przedmiotów, określenie których jest więcej a których mniej
Dla dzieci pięcioletnich: „Nasze pudełka” - praca plastyczno techniczna, wykorzystanie pudełka po butach z przykrywką. Ozdabiamy pudełka wg własnego pomysłu tworząc „Pudełko na skarby”
19.06.2020r.(piątek)
- „Leniwa ósemka” ćwiczenia grafomotoryczne, wodzenie palcem po narysowanej na kartce ósemce (naprzemiennie lewą i prawa ręką a następnie obiema)
„Wakacje w górach” - praca plastyczna, wyprawka (karta pracy nr 28-kredki, wata)
18.06.2020r.(czwartek)
- „Wakacyjne rady” - rozmowa w oparciu o wiersz Barbary Kosmowskiej „Podjudzajka” (internet), wypowiedzi dziecka na temat treści wiersza
- „Już wkrótce wakacje” - zabawa przy piosence, umuzykalnianie dziecka
Dla dzieci pięcioletnich: praca z książką (cz.4 s.64-65)słuchanie tekstu, liczenie, kolorowanie elementów
17.06.2020r.(środa)
- „Powtórz rytm” - wykorzystanie klocków z których układamy dowolny rytm a następnie powtarzamy go kilka razy.
- „Co widzisz na obrazku?” - nazywanie miejsc pokazanych na obrazku, łączenie w pary, kolorowanie,przeliczanie (karta pracy cz.2 str.60)
Dla dzieci pięcioletnich: „Czym podróżujemy”- rozmowa w oparciu o kartę pracy cz.4 str.62-63)
16.06.2020r. (wtorek)
- „Już wkrótce wakacje” słuchanie piosenki (internet) , rozmowa kierowana na temat tekstu piosenki
- „Moja ulubiona zabawka w przedszkolu” - praca plastyczna z wykorzystaniem kredek pastelowych oraz chusteczki higienicznej (do rozcierania)
Dla dzieci piecioletnich: „Pajacyki i misie” - zabawa ruchowa w formie naśladowczej, naśladowanie na zmianę wesołego pajacyka lub smutnego misia.
15.06.2020r. (poniedziałek)
- „Zabawkowe smutki” - słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej (książka str. 78-79) karta pracy do wykonania (cz.4 str.61)
- „Słyszę, rozumiem, zapamiętuję” - ustawianie zabawek zgodnie z instrukcją, ustawianie trzech lub więcej zabawek. Dziecko nazywa zabawki, dzieli nazwy na sylaby, głoskuje. Zabawki zamieniamy miejscami.
Dla dzieci pięcioletnich: „Płyniemy z wiatrem” - ćwiczenia oddechowe, w połowę ziemniaka wbijamy patyk do szaszłyków, do którego za pomocą sznurka przyczepiamy chusteczkę higieniczną(model żaglówki), następnie dmuchamy w żagiel
12.06.2020r..(piątek)
- „Wakacyjne bagaże” - zajęcia matematyczne (karta pracy cz.2 str.58), przeliczanie, rysowanie elementów, wypowiadanie się na zadany temat
- „Wesołe rybki” - rysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie, rysowanie rybek (karta pracy cz.4 str.59)
- „Wakacyjne plany” - ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe na podstawie rymowanki Iwony Fabiszewskiej „Wakacyjne plany”
Dla dzieci pięcioletnich: „Łódka” - wykonanie łódki na podstawie instrukcji (karta pracy cz.4 str.60), rysowanie po śladzie
10.06.2020r.(środa)
- „Co pływa, co tonie?” - zabawy badawcze, wykorzystanie miski z wodą oraz różnego rodzaju przedmiotów, w ym materiały naturalne (kamień, piórko, korek, patyk)
- „Wakacyjna gimnastyka” - zabawa bieżna w formie naśladowczej, na przemian z wystukiwaniem rytmu dziecko wykonuje określone ruchy (skłon, klaśnięcie, podskok, klaśnięcie itp.) Kilka razy powtarzamy ten sam rytm
Dla dzieci pięcioletnich: „Co jest cięższe a co lżejsze” - ćwiczenia matematyczne (kara pracy cz.4 str.55)
09.06.2020r.(wtorek)
- „Moje wymarzone wakacje” - praca plastyczna, malowanie na podkładzie z gazy na kartce z bloku technicznego (kartka pokryta klejem i przyklejoną gazą)
- „Na lotnisku” zabawy konstrukcyjne (hangar, garaż dla samochodów), wykorzystanie klocków różnego rodzaju
Dla dzieci pięcioletnich: Rysowanie szlaczków (karta pracy cz.4 str.53
08.06.2020r.(poniedziałek)
- Słuchanie opowiadania B.Szelągowskiej „Wakacyjne podróże” (internet). Książka str. 76-77. Wykonywanie mapy lub globusa
- „Samoloty” - oglądanie albumów, książek, czasopism dotyczących samolotów, rozmowa z rodzicami na temat samolotów
Dla dzieci pięcioletnich: Zabawa ruchowa w formie naśladowczej „Jestem samolotem”
05.06.2020r.(piątek)
- „Zabawa z chustką” taniec z chustką przy ulubionych piosenkach
- „Kolorowa kompozycja” - przyklejanie na kartonie wyciętych wcześniej kolorowych figur geometrycznych. Powstały obrazek tytułujemy
Dla dzieci starszych: „Zabawa w słowa” - głoskowanie i przeliczanie głosek w słowach (Inka, Zulu, Bubu, Namoko, Bambo, Paloma, Diego)
04.06.2020r.(czwartek)
- Słuchanie wiersza „Dzieci na ziemi” Agaty Widzawskiej (internet), omówienie z dzieckiem treści wiersza z wykorzystaniem mapy świata
- „Mamo, tato zgadnij co robię” - dziecko wykonuje różne czynności a rodzic odgaduje co pokazuje dziecko
Dla dzieci starszych: wykonanie ilustracji do wiersza „Bambo”
03.06.2020r. ( środa)
- „Skąd jesteśmy i ile mamy lat” - zabawa matematyczna. Karton dzielimy na cztery części, w każdej części rysujemy uśmiechniętą buźkę innego koloru (z różnych krajów świata), dziecko nadaje każdej narysowanej buźce imię i przelicza litery w wymyślonym imieniu, ile liter w imieniu tyle lat ma dziecko z obrazka
- „Chińczyk” - wspólna gra z rodzicami
Dla dzieci starszych: „Imienne echo” - zabawa z połką, rodzic rzuca piłkę do dziecka wypowiadając dowolną sylabę, dziecko ma za zadanie połączyć wszystkie sylaby i powtórzyć powstałe słowo (imię)
02.06.2020r. (wtorek)
- „Kto mnie woła” - zabawa słuchowa wspólnie z rodzicami (dziecko siedzi z zasłoniętymi oczami, rodzice po cichu nawołują dziecko, można zmieniać tonację głosu, dziecko odgaduje przez kogo zostało zawołane)
- „Przyjaciel” - rozmowa z dzieckiem inspirowana wierszem Jadwigi Koczanowskiej „Przyjaciel (internet)
- Dla dzieci starszych: Narysuj siebie w swoim ulubionym ubraniu i z ulubioną zabawką, dorysuj ramkę i pokoloruj ją.
01.06.2020r. (poniedziałek)
- „Inni, a tacy sami” - słuchania opowiadania Agaty Widzawskiej „Język migowy” (internet)
- „Wiem co chcesz pokazać”- zabawa ruchowo pantomimiczna, zabawa z rodzicami z zamianą ról
„Letnie zabawy z wodą i piaskiem” - zabawa badawcza (puszczanie papierowych łódeczek w misce z wodą i dmuchanie na nie, lekkie uderzanie dłońmi o powierzchnię wody, dmuchanie w wodę przez słomkę, rysowanie palcem po piasku rozsypanym na tacy)
29.05.2020r.(piątek)
- „Kolorowy bukiet dla mamy” - wycieczka na łąkę z mamą i tatą, zrywanie kwików, tworzenie bukietu dla rodziców
- „Masażyk” - zabawa rozwijająca zmysł dotyku, dziecko siada z rodzicami jedno za drugim i wykonują sobie masaż pleców, następnie wszyscy wymieniają się miejscami
Pięciolatki: „Kwiat dla rodziców” - dziecko ozdabia w dowolny sposób drewnianą łyżkę w taki sposób aby powstał kwiat
28.05.2020r.( czwartek)
- „Szczęście” - rozmowa z dzieckiem wyjaśniająca pojęcie szczęście, szczęśliwy, szczęściarz
- „Pomaganie mamie” - zabawa naśladowcza z wykorzystaniem dowolnej melodii do tańca, na przerwę w muzyce dziecko wykonuje dowolną czynność jaką może pomagać mamie w obowiązkach domowych
Pięciolatki: „Jaki to zawód” - podział nazw wybranych zawodów na sylaby, wybrzmiewanie głosek na początku i na końcu słowa
27.05.2020r.(środa)
- „Co robi mama, co robi tata?” - rozpoznawanie i nazywanie zawodów z wykorzystaniem czasopism i książek
- „Spacer z mamą” - zabawa naśladowcza w formie opowieści ruchowej
Pięciolatki: „Kolorowa ramka” - wykonywanie szlaczka litero podobnego w formie narysowanych i pokolorowanych serduszek, tworzących ramkę do portretu rodziców
26.05.2020r.(wtorek)
- „Kalendarz” - zabawa badawcza z wykorzystaniem kalendarza, rozumienie słowa „święto/”, odszukanie w kalendarzu dat: 26 maj oraz 23 czerwiec
- „Co to jest” - zabawa rozwijająca zmysł dotyku, umieszczenie w nieprzezroczystym worku przedmiotów należących do mamy i taty, rozpoznawanie ich za pomocą dotyku
Pięciolatki: „Telefon do mamy” - zabawa naśladowcza polegająca na naśladowaniu własnych rodziców podczas rozmowy przez telefon
25.05.2020r. (poniedziałek)
- „Jak spędziliśmy sobotę i niedzielę?” - rozmowa z rodzicami, rodzic odwołuje się do przeżyć i emocji dziecka
- „Z mamą i tatą na fotografii” - zabawa przy dźwiękach spokojnej melodii, dziecko wykonuje własną impresję twórczą, na przerwę w muzyce wszyscy pozują do zdjęcia
Pięciolatki: „Portret mamy, portret taty” - wytłumaczenie dziecku znaczenia słowa portret, następnie dziecko wykonuje portrety rodziców
22.05.2020r.(piątek)
- „Ślimak” - układanie ze sznurka sylwety ślimaka, przyklejenie go na kartonie, dorysowanie głowy i czułków oraz nadanie mu imienia
- „Życie na łące” - słuchanie nagrań odgłosów dochodzących z łąki
Pięciolatki: Rysowanie szlaczków litero podobnych (spirale) przypominających kształtem muszlę ślimaka
21.05.2020r. (czwartek)
- „Jakie to zwierzę” - odgadywanie dowolnych zagadek dotyczących łąki
- „Bociany"– zabawa ruchowo naśladowcza, dziecko na zmianę chodzi a następnie stoi na jednej nodze, czynność powtarza kilkakrotnie
Pięciolatki: „Rumianki” - praca plastyczna z wykorzystaniem farb plakatowych oraz kulek z kolorowej bibuły (dziecko rysuje łodygi kwiatów, następnie dokleja kolorowe kulki z bibuły)
20.05.2020r.( środa)
- Praca z książki o tematyce przyrodniczej, przedstawiającej rośliny i zwierzęta mieszkające na łące. Rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt
- „Kwiaty z łąki” - układanie kompozycji kwiatowych z kół o średnicy 2cm i 3cm, wyciętych z kolorowego papieru i przyklejanie na kartonie.
Pięciolatki: ”Bańki mydlane” - puszczanie baniek mydlanych oraz staranie się aby bańka jak najdłużej utrzymała się w powietrzu
19.05.2020r. (wtorek)
- „Smok łąkowy wielogłowy” - oglądanie dowolnego filmu przyrodniczego o łące, odpowiedzi dzieci na pytania dotyczące filmu
Pięciolatki: „Mieszkańcy łąki” - podział nazw kwiatów, zwierząt na sylaby (mięta, lawenda, koniczyna, kret, osa, ślimak) oraz przeliczanie sylab
18.05.2020r.(poniedziałek)
- „Łąka w maju” - wycieczka na łąkę, wykorzystanie lupy lub szkła powiększającego, słuchanie odgłosów dochodzących z łąki.
- „Żabie skoki” - zabawa ruchowo naśladowcza przy piosence „Była sobie żabka mała” - skoki i podskoki.
Pięciolatki: „Majowa łąka” - malowanie łąki na mokrym kleju farbami plakatowymi.
15.05.(piątek)
- „Podróż po Polsce” - zabawa z mapą, rozpoznawanie kolorów na mapie (jaki region, obszar oznaczony jest danym kolorem)
- Pięciolatki: „Ulica w dużym mieście” - oglądanie dowolnego obrazka przedstawiającego ulicę, nazywanie elementów, dzielenie ich nazw na sylaby.
14.05.(czwartek)
- „Orły” - zabawa bieżna, naśladowanie lotu orła przy dźwiękach dowolnego instrumentu. Na sygnał dzieci prostują ręce i odwracają głowę w stronę orła na godle Polski
- Pięciolatki: „Barwy ojczyste” - dowolny taniec przy muzyce z białymi i czerwonymi paskami bibuły.
13.05.(środa)
- „Wisła” - wyklejanie plasteliną narysowany wcześniej na kartonie kontur Polski, wykorzystanie niebieskiej plasteliny,
- Pięciolatki: „Posłuchaj i powiedz” - wybrzmiewanie głosek na początku i na końcu wyrazów (Wisła, stolica, Bałtyk, Tatry), rozumienie nazw wyrazów.
12.05.(wtorek)
- „Jestem dobrym Polakiem” - nauka na pamięć wiersza Iwony Fabiszewskiej „Moja ojczyzna”
- Pięciolatki: „Kolorowy obrazek” - układanie kompozycji z białych i czerwonych prostokątów (2cm na 6cm) na niebieskim kartonie. Nazywanie swoich wytworów, przyklejenie elementów na kartonie.
11.05.(poniedziałek)
- "Flaga Polski” - wyklejanie konturu flagi Polski białymi i czerwonymi kulkami z bibuły
- Pięciolatki: „Odszukaj na mapie” - oznaczenie na mapie Polski za pomocą karteczek z napisami (Wisła, stolica, Bałyk, Tatry)podanych miejsc, dzielenie wyrazów na sylaby oraz przeliczanie sylab
08.05.2020r. (piątek)
- „Mapa Polski” – dziecko odszukuje na mapie morze, góry, jeziora oraz swoją miejscowość
- Z pomocą rodzica dziecko rysuje obrys naszego państwa, a następnie rysuje w odpowiednim miejscu morze, góry, zaznacza kropką swoje miasto
- Dla dzieci pięcioletnich: zapamiętywanie nazw „Tatry, Bieszczady, Karkonosze, Pieniny” - odszukiwanie ich na mapie
- „Od gór do morza” - zabawa ruchowo naśladowcza, rodzic wymienia miejsca a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy (góry-wspinaczka, miasto-spacer i rozglądanie się, morze-pływanie)
07.05.2020r (czwartek)
- „Tańcząca woda” - ćwiczenia oddechowe, do pojemnika z woda wkładamy plastikowy kubek, następnie zanurzamy w wodzie słomkę i wdmuchujemy powietrze robiąc bąbelki
- Praca plastyczna „Miasto i wieś” - dzielimy karton na dwie połowy, następnie po jednej stronie rysujemy charakterystyczne przedmioty i obiekty które kojarzą się z miastem a po drugiej stronie te które kojarzą się z wsią
- Dla dzieci pięcioletnich: dziecko rysuje na kartonie przedmioty których nazwy rozpoczynają się literą A, następnie dzieli słowa na sylaby
- „Na górskim szlaku”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość, dziecko odnajduje przyczepione w rożnych częściach mieszkania czerwone karteczki ze strzałkami i porusza się wg wskazówek. Wyjaśnia oznaczenia szlaków górskich (wykorzystanie różnych kolorów)
06.05.2020r. (środa)
- Zabawa „Wysokie góry”- zabawa konstrukcyjna przy użyciu klocków dostępnych w domu
- Zabawa matematyczna „Stopniowanie wielkości” - dziecko rysuje na kartonie góry ( z zachowaniem odpowiednich kolorów) w kolejności rosnącej i malejącej, następnie przelicza góry w każdym rzędzie i rysuje tyle kropek obok każdego rzędu, ile gór udało się narysować
- Dla dzieci pięcioletnich: Oglądanie oraz samodzielne rysowanie herbu miasta Tomaszowa Mazowieckiego
- Układanie z guzików sylwety litery A
05.05.2020r (wtorek)
- Oglądanie (internet, albumy, pocztówki) ilustracji przedstawiających góry, wspólne omawianie ich wyglądu
- Praca plastyczna „Moje góry” - dziecko maluje farbami (kolor szary i biały) wytłaczanki do jajek (odwrócone szpicem do góry), następnie przykleja na karton pomalowany wcześniej na zielono lub wyklejony zieloną bibułą
- Dla dzieci pięcioletnich: „Pomyśl i policz”- podział nazw swojej miejscowości na sylaby, przeliczanie sylab, utrwalanie nazwy swojego adresu
- Rysowanie na kartonie kolorowymi kredkami znaku graficznego litery A
04.05.2020r. (poniedziałek)
- „Poznajemy naszą miejscowość” - spacer w pobliżu miejsca zamieszkania, zapamiętanie swojego adresu.
- Praca plastyczna „Widok z mojego okna” - rysujemy na kartonie to co widzimy za oknem swojego pokoju
- Oglądanie dowolnego filmu dokumentalnego o Tomaszowie Mazowieckim (you tube)
- Dla dzieci pięcioletnich: Narysuj dowolne ważne miejsce swojej miejscowości oraz ozdób ramką ze szlaczków literopodobnych
- Zapoznanie ze znakiem graficznym litery A drukowanej
30.04.2020r. (czwartek)
- Słuchanie oraz nauka piosenki „Mam zasady na odpady” Rozmowa z dzieckiem na temat konieczności segregowania odpadów
- Praca plastyczna „Segregacja” - dziecko rysuje 4 plamki obok siebie w kolorach czerwony, niebieskim, żółtym i zielonym, następnie pod każdą plamką przykleja po trzy przedmioty wycięte z gazet, które można wrzucic do pojemników w podanych kolorach
- Zabawa gimnastyczno naśladowcza przy piosence „Głowa, ramiona, kolana, palce”
- Dla dzieci pięcioletnich: dzielenie na sylaby podanych słów (koszyczek, laleczka, samochód, motylek, pacynka, kokarda) – przeliczanie sylab w wyrazach
29.04.2020r (środa)
- Zakładamy domową rabatkę. Dziecko sadzi w doniczce nasiona dowolnego kwiatka. Pamięta o konieczności podlewania.
- Praca plastyczna „Konewka” - dziecko wykleja sylwetę konewki małymi kawałkami papieru kolorowego
- Zabawa matematyczna „Stopniowanie” - dziecko rysuje na kartonie 5 kwiatków w kolejności rosnącej oraz malejącej
- Dla dzieci pięcioletnich: ćwiczenia emisyjne na zgłoskach (wi,wo,wu, wo, ) dziecko wymawia kilkakrotnie każdą zgłoskę oraz rysuje przedmioty rozpoczynające się podanymi zgłoskami
28.04.2020r. (wtorek)
- Oglądanie filmu „Niezwykła podróż kropelki” - omówienie filmu wraz z rodzicem
- Praca plastyczna „Dwie krople” - dziecko rysuje na kartonie dwie krople, jedna z nich będzie wesoła i pokolorowana na niebiesko, druga smutna i pokolorowana na szaro, minki smutna i wesoła będą wyklejone plasteliną
- Zabawa paluszkowa „Deszczyk” - dziecko stuka paluszkami o stół, najpierw powoli a następnie coraz szybciej naśladując odgłos deszczu (czynność powtarzamy 5 razy)
- Dla dzieci pięcioletnich: układanie z tasiemki lub sznurka, kształtu litery W
27.04.2020r. (poniedziałek)
- Rozmowa z dzieckiem na temat „Komu i do czego potrzebna jest woda”
- Praca plastyczna „Kropla wody” - dziecko rysuje na kartonie dużą kroplę, następnie stempluje jej powierzchnię palcem zanurzonym w różnych odcieniach niebieskiej farby
3.Zabawa matematyczna „Porównywanie” - dziecko rysuje odpowiednią ilość małych kropelek wg wzoru (2 i 5, 3 i 4, 1 i 2, 4 i 2) następnie obrysowuje niebieską kredką większy zbiór kropelek
- Dla dzieci pięcioletnich: zapoznanie ze znakiem graficznym litery W, rysowanie szlaczków literopodobnych do poznanej litery
24.04.2020r (piątek)
- Oglądanie dowolnego filmu edukacyjnego o zwierzętach wiejskich (you tube) Rozmowa na temat „Które zwierzę podoba mi się najbardziej i dlaczego
- Praca plastyczno techniczna „Pacynka” - wykonanie pacynki ulubionego zwierzaka wiejskiego ze skarpetki
- Zabawa ruchowo naśladowcza przy piosence „Stary Donald Farmę miał” - dziecko porusza się w rytm muzyki oraz naśladuje ruchy i odgłosy zwierząt słyszanych w piosence
- Dla dzieci pięcioletnich: układanie z guzików kształty litery M, B, A
23.04.2020r. (czwartek)
- Słuchanie wiersza
W chlewiku mieszka świnka, korytko stoi tam
a w budzie siedzi piesek, nie lubi gdy jest sam
W kurniku kury gdaczą, nocą na grzędach śpią
a konie stoją w stajniach i głośno czasem rżą
A krowy? Pewnie wiecie, obora to ich dom
gdy wrócą już z pastwiska, to muczą piosenkę swą
- Praca plastyczna – dziecko rysuje na kartonie wszystkie zwierzęta które pojawiły się w wierszu a następnie wykleja je rozcierana plasteliną
- Słuchanie nagrań zwierząt wiejskich (you tube) oraz naśladowanie ich
- Dla dzieci pięcioletnich: dzielenie nazw zwierząt na głoski i sylaby (owca, kot, krowa, koń, koza, kura)
22.04.2020r (środa)
- Zabawa „Układamy zdania” - dziecko wypowiada zdania zawierające następujące słowa (kura, pies, kot, krowa, kogut) następnie rodzic zapisuje zdania na kartce
- Zabawa „Jem jak zwierzątko” - rodzic układa dziecku na talerzyku dowolny produkt spożywczy następnie dziecko musi go zjeść bez użycia rąk.
- Praca plastyczno techniczna „Zwierzę wiejskie z butelki” - dziecko wraz z rodzicem próbuje przerobić butelkę plastikową na dowolne zwierzę wiejskie, przyklejając potrzebne elementy lub malując butelkę
- Dla dzieci pięcioletnich: nauka pisania własnego imienia używając kolorowych kredek
21.04.2020r. (wtorek)
- Słuchanie oraz nauka piosenki Stary Donald farmę miał” (you tube)
- Karta pracy (narysuj lub wydrukuj z internetu) „Połącz w pary mamę i dziecko” - krowa, owca, kura, koń, świnia, źrebak, cielę, jagnię, kurczątko, prosię
- Praca plastyczna „ Moja zagroda” - dziecko rysuje na kartonie zagrodę, następnie przykleja wewnątrz sylwety zwierząt wiejskich wycięte z gazety lub wydrukowane, dorysowuje staw, trawę, słońce, chmury, drzewa
- Zabawa matematyczna „Paluszki” - dziecko przelicza swoje palce swoich dłoni, odrysowuje je na kartonie, wycina a następnie przykleja w kolejności rosnącej a następnie w kolejności malejącej
- Dla dzieci pięcioletnich: wymawianie połączeń samogłosek ze spółgłoską – am, em, om, um, im, ma, me, mi, mo, mu (powtarzamy kilkakrotnie)
20.04.2020r. (poniedziałek)
- Odgadywanie zagadek
- W oborze spokojnie stoi, kiedy gospodyni ją doi
- Może być czarna, biała, bordowa, już każdy wie że to jest....
- Wykonanie ilustracji do zagadki
- Zabawa ruchowa z domownikami „Jakim jestem zwierzęciem” - dziecko naśladuje ruchem i odgłosem wybrane zwierzę z wiejskiego podwórka, następnie domownicy odgadują co to za zwierzę
- Praca plastyczna – odpowiedz i narysuj...
- zwierzę wiejskie które ma pióra
- zwierzę wiejskie które ma rogi
- zwierzę wiejskie które ma cztery nogi
- zwierzę wiejskie które ma dwie nogi, pióra i doskonale pływa
- Dla dzieci pięcioletnich: Zapoznanie ze znakiem graficznym litery M, rysowanie na kartonie szlaczków litero podobnych do litery M
17.04.2020r. (piątek)
- Ćwiczenie gimnastyczne kształtujące równowagę (Spacer po linie) – rodzic układa na podłodze sznurek następnie dziecko stara się przejść po nim nie tracąc równowagi. Czynność powtarzamy kilka razy
- Praca plastyczno – techniczna „Rękodzieło” - wykonanie wraz z rodzicami masy solnej a następnie ulepienie z niej następujących kształtów: serce, księżyc, gwiazdka, koło. Po wyschnięciu malujemy wszystkie przedmioty.
- Praca plastyczna „Stempelki” - razem z rodzicami dziecko robi stemple z ziemniaków które odciska w kolorowych farbach a następnie tworzy z nich mozaikę zapełniając całą powierzchnię kartki
- Dla dzieci pięcioletnich: rysowanie dowolnych szlaczków bez odrywania dłoni od kartki
16.04.2020r. (czwartek)
- Zabawy gimnastyczne kształtujące prawidłową postawę ciała (skłony naprzemienne, pajacyki, podskoki na jednej nodze)
- Zabawa matematyczna „Stopniowanie” - dziecko wybiera 5 ulubionych zabawek a następnie układa je od najmniejszej do największej a następnie rysuje je na kartonie w tej samej kolejności
- Zabawa emocyjna - dziecko rysuje na kartonie dwie buźki (wesołą i smutną), koloruje je oraz wycina, następnie podnosi na zmianę do góry każdą buźkę i opowiada jakie sytuacje sprawiają że pojawiają się takie minki
- Dla dzieci pięcioletnich – próba pisania litery B po śladzie a następnie samodzielnie, następnie dziecko układa np. z włóczki kształt litery B
15.04.2020r. (środa)
- Słuchanie piosenki „Zielona wiosna”, Kle kle boćku” - zabawy ruchowo naśladowcze przy piosence
- Praca plastyczna – dziecko rysuje na kartonie wszystkie zwierzęta które pojawiły się w piosence oraz wykleja je plasteliną
- Praca plastyczna – układamy sylwetę ptaka z figur geometrycznych
- Dla dzieci pięcioletnich: zapoznanie ze znakiem graficznym litery B, rysowanie przedmiotów rozpoczynających się poznaną literą
14.04.2020r. (wtorek)
- Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Przenieś jajko” – dziecko trzyma w ręku łyżkę na której umieszcza jajko, następnie spaceruje między pokojami starając się nie upuścić jajka. Ćwiczenie powtarza kilka razy w ciągu całego dnia
- Oglądanie filmu pt.”Wywiad z bocianem"– dziecko odpowiada na pytania dot. filmu
- dokąd odlatują bociany na zimę
- jak się nazywa dom bociana
- kiedy bociany wracają do Polski
- gdzie lubią spacerować bociany
- Dla dzieci pięcioletnich: dzielenie na sylaby i na głoski nazw ptaków (słowik, kukułka, bocian, skowronek, dudek)
10.04.2020r. (piątek)
- „Prezenty dla rodziców” - praca plastyczna, dziecko rysuje na kartonie dwa duże serca które wycina , następnie robi z bibuły małe kulki którymi wykleja serca. Po wykonaniu pracy dziecko wręcza rodzicom serca.
- Zapoznanie dzieci z kwietniowym powiedzeniem „Kwiecień plecień bo przeplata, trochę zimy trochę lata” - wykonanie ilustracji do powiedzenia
- „Moja pisanka” - dziecko rysuje na kartonie kształt jajka a następnie wykleja go wcześniej pomalowanymi i pokruszonymi skorupkami jajka
- Dla dzieci pięcioletnich : rodzic drukuje lub wycina dziecku z gazety dowolny fragment tekstu w którym zadaniem dziecka jest wyszukanie i podkreślenie litery A
09.04.2020r. (czwartek)
- Praca plastyczna „Mój portret” - dziecko stawia przed sobą lusterko oraz patrząc na swoje odbicie rysuje 3 swoje portrety (radosny, smutny, wystraszony)
- „Papierowe spaghetti” - dziecko stara się wyciąć z kartonu jak najdłuższy pasek papierowy, następnie wybiera kilka dowolnych pasków i przykleja je na kartonie w kolejności od najdłoższego do najkrótszego
- Wykonanie wraz z domownikami stroika Wielkanocnego lub innego akcentu dekoracyjnego związanego ze świętami Wielkanocnymi
- Dla dzieci pięcioletnich : układanie z tasiemki lub grubej nitki kształtu litery A i przyklejenie go na kartonie
08.04.2020r. (środa)
- Zabawa matematyczna „Określanie liczebności” - dziecko rysuje 4 pary zbiorów z następującą liczbą dowolnych elementów: 4 i 2, 6 i 1, 3 i 7, 5 i 8 a następnie na niebiesko obrysowuje zbiór z mniejszą liczbą elementów a na pomarańczowo zbiór z większą liczbą elementów
- „Moje puzzle” - dziecko wybiera dowolny obrazek A4 z gazety lub wydrukowany w kolorze, związany z tematyką świąt Wielkanocnych (pisanka, bazie, zajączek, kurczaczki, baranek itp.), tnie go na 8 nierównych części a następnie składa w całość i przykleją na kartonie
- Dla dzieci pięcioletnich : ćwiczenia emisyjne na zgłoskach (di do, du, wi, wo, wu) – dziecko wymawia kilkakrotnie każdą sylabę oraz rysuje przedmioty rozpoczynające się podanymi sylabami
07.04.2020r. (wtorek)
- „Budki lęgowe dla ptaków” - rodzic opowiada dziecku co to jest budka lęgowa, dziecko buduje z dowolnego pudełka budkę dla ptaków oraz rysuje, koloruje i wycina dowolnego ptaka którego umieszcza w budce a następnie dokłada gniazdko które zostało zbudowane w poniedziałek 06.04.
- Słuchanie oraz nauka piosenki „Kle kle boćku” Zabawa naśladowcza przy piosence.
- Dla dzieci pięcioletnich : zapoznanie dzieci ze schematem litery A, rysowanie na kartonie wielkiej litery A w wielu kolorach z uwzględnieniem stopniowania (od najmniejszej do największej tj A A A A A )
06.04.2020r. (poniedziałek)
- „Kolorowe piórka” - zabawa badawcza – określanie przez dziecko wyglądu piórka oraz za pomocą wrażeń dotykowych dziecko opisuje jakie ono jest (miękkie, twarde, delikatne itp.) Następnie badamy razem z dzieckiem jak zachowuje się piórko i kamyk po wrzuceniu do wody. Doświadczenie rysujemy na kartce.
- Praca plastyczna „Gniazdko) – dziecko buduje gniazdko z dostępnych w domu materiałów (zapałki, wykałaczki, plastelina itp.)
- Oglądanie filmu zamieszczonego na stronie przedszkola. Praca plastyczna „Mój przyjaciel ser” - dziecko rysuje ser żółty w trzech różnych kształtach a następnie dorysowuje im oczy, nos, uśmiech, ręce, nogi (można dodać coś od siebie np.. buty, kapelusz itp)
- Dla dzieci pięcioletnich :budowanie schematu słów ADA, BALON, WAZON, ANANAS - dziecko dzielą słowa na sylaby i na głoski
03 kwiecień (piątek)
- „Jakie to jest” - dziecko wyszukuje w domu 6 przedmiotów, następnie określa które z nich są miękkie a które twarde, następnie dzieli je na w.w. grupy i rysuje na kartce dwa zbiory. W pierwszym zbiorze dziecko rysuje wybrane przedmioty twarde a w drugim miękkie. Obok zbioru z przedmiotami twardymi dziecko rysuje kamień, a obok zbioru z przedmiotami miękkimi rysuje misia.
- Ćwiczenia oddechowe „Wyścigi chusteczek” - układamy na stole chusteczki, następnie staramy się je zdmuchnąć ze stołu,. Wygrywa ta osoba której chusteczka jako pierwsza upadnie na podłogę.
- Dla dzieci pięcioletnich: karta pracy – rysowanie przedmiotów których nazwy ropoczynają się podanymi sylabami (ma, la, ba, ta, ko, wo, so, ro, mi, wi)
02 kwiecień (czwartek)
- Zabawa matematyczna „Kolorowe zbiory” - dziecko tworzy zbiory z przedmiotów które ma w domu, w czterech kolorach (czerwony, zielony, żółty, niebieski) .Następnie na kartce rysuje plamki w w.w.kolorach i przy każdym kolorze rysuje tyle kropek ile przedmiotów w danym kolorze udało się znależć
- Ćwiczenia gimnastyczne kształtujące prawidłową postawę ciała – pajacyki, skłony naprzemienne, podskoki na jednej nodze, zabawa przy piosence „Głowa, ramiona, kolana, palce”
- Dla dzieci pięcioletnich: rysowanie dowolnych szlaczków z uwzględnieniem kierunku tzn. od lewej do prawej strony kartki, i od góry do dołu kartki
01 kwiecień (środa)
- Słuchanie wiersza „Dyzio marzyciel” - odpowiadanie na pytania dotyczące wiersza oraz dziecko opowiada i rysuje swoje marzenie
- Zabawa ruchowo naśladowcza do piosenki „Praczki”, rozmowa na temat czystości, do czego służy pralka, rysujemy pralkę i kolorujemy ją
- Dla dzieci pięcioletnich: rysowanie synchroniczne (oburęczne) prostych wzorów w powietrzu np. serce, słońce, kwadrat, drzewo, uśmiech
31 marzec (wtorek)
- Dzień z matematyką „Korale dla mamy” - układamy i powtarzamy rytmy w określonych kolorach np. koła w kolorach czerwony, zielony, żółty, niebieski, pomarańczowy. Następnie powtzrzamy układ tworząc sznur korali
- Zabawa ruchowo naśladowcza „Jestem jak...” - dziecko naśladuje ruchem np. kota, samochów, drzewo, żabę, węża itp.
- Dla dzieci pięcioletnich: rysowanie figur geometrycznych bez odrywania ręki.
30 marzec (poniedziałek)
- Praca plastyczna „Rozcieranka plastelinowa” : dziecko rysuje na kartonie tęczę a następnie wypełnia jej powierzchnię rozcieraną plasteliną
- Zabawy ruchowo naśladowcze przy wybranych utworach muzycznych dla dzieci: „Kaczuszki”, „A ram sam sam”, „Kle kle boćku”
- Dla dzieci pięcioletnich: Nauka pisania własnego imienia po śladzie a następnie samodzielnie.
27 marzec (piątek)
- Słuchanie bajki „Czerwony Kapturek” -odpowiedzi na pytania dotyczące bajki. Następnie dziecko rysuje wybraną postać, wycina ją i przyczepia do np. patyczka od szaszłyka tworząc kukiełkę
- „Moja cebulka, mój szczypiorek” - wieczko słoika owijamy gazą lub bandażem, następnie wlewamy do słoika wodę, cebulę umieszczamy na materiale tak aby była lekko zanurzona w wodzie
Dla dzieci 5-letnich: głoskowanie i przeliczanie głosek w słowach (mama, dom, lalka, auto, pies, Ola, Tomek
26 marzec (czwartek)
- „Najpiękniejsi rodzice” - zarówno dziewczynki jak i chłopcy zapraszają swoich rodziców do stworzonego przez siebie zakładu kosmetyczno fryzjerskiego aby zadbać o wygląd zewnętrzny rodziców i podarować im chwilę relaksu
- Praca plastyczna, ilusrtacja do piosenki „Maszeruje wiosna”
- Dla dzieci pięcioletnich: wymawianie połączeń samogłosek ze spółgłoską m (wydłużone) mma, mme, mmo, mmi, mmu, amm, emm, omm, umm, imm, mmam, mmem, mama, meme, mimi
25 marzec (środa)
- Praca plastyczna „Zagadki rysowanki” – dziecko samodzielnie rysuje odpowiedzi do zagadek :
Żółte i gorące,
na błękitnym niebie. (SŁOŃCE)
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i Ciebie.
Kolorowa wstęga
na niebie się mieni (TĘCZA)
utkana jest z deszczu
i słońca promieni.
Kiedy pada to mokre
ulice są i drzewa. (DESZCZ)
Wtedy pod parasol
koniecznie schronić się trzeba.
- Zabawa matematyczna „Zagadkowe rytmy” - odpowiedzi do zagadek tworzą rytm, rysujemy kolejno słońce, tęczę, deszcz i powtarzamy 5 razy tworząc rytm
- Dla dzieci 5-letnich: rozpoznawanie pierwszych głosek w następujących wyrazach (słońce, mama, rower, okno, papuga) oraz rysowanie przedmiotów które rozpoczynają się takimi samymi głoskami jak te wymienione
24 marzec (wtorek)
- Praca plastyczna „Paluszkowa pogoda” - wykonanie ilustacji do powiedzenia „Kwiecień plecień bo przeplata, trochę zimy, trochę lata” - dziecko maluje tylko przy użyciu paluszków zanurzanych w farbie
- Słuchanie oraz nauka i zabawa przy piosence „Maszeruje wiosna”
- Dla dzieci 5-letnich: dziecko odrysowuje na kartonie 3 koła różnej wielkości i wypełnia je kreskami pionowymi, poziomymi i ukośnymi.
23 marzec (poniedziałek)
- „Moja Marzanna” - wykonanie małej Marzanny z dostępnych w domu materiałów
- Zabawa „Co by było gdyby..” - dziecko odpowiada na pytania zadawane przez rodzica
Co by było gdyby....
- słońce miało kolor czarny
- z nieba spadały cukierki
- ludzie chodzili tyłem
- krowa dawała wodę zamiast mleka
- Dla dzieci 5-letnich: rysowanie na kartce szlaczków literopodobnych
20 marzec (piątek)
- Słuchanie ze zrozumieniem baśni Charlsa Perrauy „Kot w butach”, odpowiadanie na pytania dotyczące baśni, wykonanie ilustracji do słuchanej baśni
- Gimnastyka wraz z domownikami przy piosence „Głowa, ramiona, kolana, palce”
- „Makaroniki” - dziecko tnie na paski dowolną gazetę na jak największą ilość cienkich pasków.
- Zabawa matematyczna "Zmierz swój ręcznik"- dziecko za pomocą buta, pilota od TV i innego dowolnego przedmiotu następnie rysuje ręcznik oraz przedmioty, których użyło się do mierzenia. Obok każdego przedmiotu dziecko rysuje tyle kropek ile razy dany przedmiot został użyty.
19 marzec (czwartek)
- Karta pracy „Wyklejanka – wydzieranka” : dziecko rozdziera na drobne kawałki papier kolorowy w wielu kolorach, następnie wykleja papierkami dowolny obrazek z kolorowanki, wydruku lub narysowany przez rodzica lub własnoręcznie przez dziecko.
- Zabawa rytmiczno-naśladowcza do piosenki „Muzykanci Konszabelanci”.
- "Kolorowe kanapki"- przygotowanie samodzielnie kanapek z wykorzystaniem jak największej ilości kolorowych produktów spożywczych.
18 marzec (środa)
Słuchanie wiersza J. Tuwima „Lokomotywa” - dziecko odpowiada na pytania dotyczące wiersza oraz wykonuje ilustracje do wiersza.
Karta pracy - „Wycinanki” : rysujemy na kartonie 4 dowolne przedmioty np. serce, wazon, kwiatek, balonik. Dziecko wycina rysunki starając się wycinać po narysowanej linii.
- Dziecko rysuje na kartce A4 dowolne 3 szlaczki i wykleja je np. fasolą, makaronem, ziarnami kukurydzy lub guzikami.
17 marzec (wtorek)
Dzień z matematyką – rysujemy cztery pary zbiorów, w każdym zbiorze dziecko rysuje elementy wg podanego schematu:
1koło – 3koła
2koła – 3 koła
3koła – 4koła
4koła – 1koło
Następnie w każdej parze na zielono skreślamy zbiór z mniejszą ilością kół.
2. "Moje puzzle"- dziecko rysuje lub koloruje dowolny obrazek A-4, następnie rodzic tnie go na 8-10 elementów. Zadaniem dziecka jest złożenie go w całość i naklejenie ma kartonie.
16 marzec (poniedziałek)
„O rybaku i złotej rybce” - słuchanie ze zrozumieniem, wykonanie ilustracji do słuchanej baśni
Karta pracy - dziecko rysuje i koloruje na kartonie figury geometryczne wg podanego schematu:
trzy czerwone kwadraty, jeden niebieski trójkąt, dwa zielone koła, cztery pomarańczowe prostokąty